TRÉNING FONEMATICKÉHO UVEDOMOVANIA PODĽA D.B. EĽKONINA

Tréning fonematického uvedomovania podľa D.B. Eľkonina je metóda vhodná pre predškolský vek (od 5 rokov), ako aj pre deti s odloženou školskou dochádzkou. Rovnako sa odporúča aj pre deti, ktoré navštevujú prvý ročník na základnej škole. Táto metóda pozostáva z predgrafémovej etapy (šlabikár 1) a grafémovej etapy (šlabikár 2). A keďže práve pre predškolský vek je „zlatým vekom hry“, tak táto metóda je úžasná práve v tom, že dieťa postupne prechádza týmto tréningom hravou formou. Práve rozvíjanie fonematického uvedomovania (porozumenie, že slová majú nielen nejaký význam, a že slovo je vyskladané z hlások, ktoré majú zvukovú formu) je jednou z najúčinnejších prevencií pred dyslexiou.

Tréning fonematického uvedomovania podľa D.B Eľkonina je vhodný:

  • pre deti od 5 rokov
  • pre deti s odloženou školskou dochádzkou
  • pre deti s oneskoreným vývinom reči
  • pre deti s narušeným vývinom reči

Podstata fonematického uvedomovania podľa D.B Eľkonina spočíva, že:

  • deti pracujú v skupine
  • deti pracujú pod vedením certifikovaného lektora
  • optimálna frekvencia stretávania je min 2x do týždňa (1 h po 60 min)

Úlohy tejto metodiky sú zamerané najmä na tieto oblasti:

  • sluchové vnímanie
  • sluchovú pamäť
  • zrakové vnímanie
  • psychomotoriku (jemnú motoriku, koordináciu, orientáciu v priestore)
  • komunikáciu

Výsledky tréningu fonematického uvedomovania podľa D.B Eľkonina:

Ako pri každom procese učenia, tak aj pri tejto metóde môžete vidieť výsledky u svojho dieťaťa, pričom je potrebné rešpektovať individualitu a jedinečnosť každého dieťaťa. Po absolvovaní obidvoch šlabikárov možno vidieť, že deti sú viac motivované sa učiť. No taktiež rodič ako aj okolie má možnosť vidieť, že deti sa naučili po aktívnom absolvovaní tohto tréningu napr.:

  • slabikovať kratšie aj dlhšie slová
  • že spojením hlások môžeme vytvoriť slovo
  • „zapísať“ krátke jednoduché slová pomocou žetónov alebo značiek
  • vyhláskovať niekoľko jednoduchých krátkych slov
  • chápať rozdiel medzi významom a zvukovou formou slova
  • veľké tlačené tvary písmen našej abecedy
  • ako sa z písmen tvoria slová
  • princíp čítania jednoduchých krátkych slov a to plynulým slabikovaním
  • viac sústrediť
  • viac vnímať svet okolo seba
  • lepšie komunikovať
  • abstraktne myslieť
  • vyjadrovať a odôvodňovať, atď.

Pomocou tejto metodiky môžete u svojho dieťaťa vidieť zlepšenie napr. v týchto oblastiach ako:

  • pozornosť
  • sluchové vnímanie a sluchová pamäť
  • psychomotorike (jemná motorika, koordinácia, orientácia v priestore)baby-2604853_1920_2jpg